EMOCIONS I
SALUT. Gestionar
habilitats emocionals per guarí del benestar.
"El sofriment es fa bell quan les grans
calamitats es suporten amb alegria, no per insensibilitat sinó gràcies a la
grandesa de la ment" (Aristòtil).
Les persones cada cop més hem de ser conscients
que som el motor del nostre benestar, per tant, és una gran oportunitat prendre
conciència de les habilitats personals, amb l'objectiu de desenvolupar i millorar
el benestar propi (intrapersonal) i també el benestar de les persones que tenim
al nostre voltant (interpersonal).
A QUI
S'ADREÇA
Professionals de qualsevol àmbit (sanitat,
educatiu, empresa... .)
Adolescents i joves. Famílies.
Persones grans.
OBJECTIUS
√ Potenciar les competències emocionals per que
reverteixin positivament en la vida personal i laboral.
√ Comprendre la interacció contínua entre emoció,
cognició i comportament.
√ Potenciar la capacitat d'automotivar-se i
motivar als demés.
√ Percebre l'autonomia emocional com una eina de
creixement i benestar.
CONTINGUTS
1. Fisiologia de la resposta emocional.
2. Consciència emocional.
3. Regulació emocional.
4. Autonomia emocional i autoconcepte.
5. Competència emocional per a la vida i el
benestar.
METODOLOGIA
Dinàmica i participativa.
-S'aprofundirà en la pràctica de la
intel·ligència emocional, tant la intrapersonal
(Autoreflexió. Autoavaluació. Reflexió. Capacitat per fixar-se objectius a
curt i a llarg termini), com la interpersonal
(Capacitat per relacionar-se. Capacitat per treballar en grup. Amistats.
Lideratge), basat en el model de les Intel·ligències Múltiples (Gardner,1993).
- S'experimentarà els efectes de les emocions i
la repercussió que poden tenir a nivell fisiològic i químic.
Resposta emocional.
a)
Neurofisiològica. És la
resposta visceral, el cos sent i es manifesta d'una determinada manera:
produeix una variació en la freqüència cardíaca, augmenta la sudoració, les
palpitacions i la tensió arterial. També apareix rubor, sequedat a la boca i
canvis en els neurotransmissors, secrecions hormonals, respiració i altres. Són
respostes involuntàries, que no es poden controlar, però sí es poden modificar
a través de tècniques com la respiració conscient i altres.
b) Conductual. És una resposta des de l'expressió
corporal -el cos expressa- és el canvi dels músculs de la postura corporal
davant un impacte emocional, expressions facials (23 músculs en moviment), to
de veu, volum i ritme.
c)
Cognitiva. És la
vivència subjectiva de l'emoció, és a dir, el sentiment que ens provoca
l'emoció: tristesa, alegria, desesperació, ràbia, angoixa...).
Cadascuna d'aquestes respostes predisposen a una
determinada acció per part de la persona. Aquesta és una informació que ens
brinda el cos i cal estar oberts a escoltar-la. Aquest prendre consciència del
cos, és la clau per obrir la nostra ment i escoltar allò que sentim per tal de
donar respostes a allò que ens passa. Aquest principi tan intim de les
persones, és el que ens fa ser autònoms per prendre decisions adequades i trobar mecanismes per potenciar el
benestar.
- S'experimentarà els beneficis de la respiració
natural, la força de la visualització positiva; la relaxació i l'atenció plena
(mindfullness) com a eines
potenciadores del benestar.
ESTRUCTURA
Curs en format taller - Cada sessió s'estructura
a partir dels objectius, de manera que cada una serà diferent en quan a
contingut i pràctica.
- 4 sessions: 2 hores un dia a la setmana durant
4 setmanes.
RECURSOS
MATERIALS
Suport multimèdia: ordinador, projector, so,
pisarra, folis i bolígraf o llapis.
FORMADORA: Maria Àngels Castillo. Diplomada en
infermeria i Salut Pública. Dra en Antropologia Social i Cultural (URV-UB).
Màster en intel·ligència, Educació Emocional i Benestar (UB).
CALENDARI,
HORARI, PREU I LLOC DE REALITZACIÓ (A DETERMINAR)
GIMNÁSTICA EMOCIONAL:
Alliberar-nos de les emocions tòxiques.
“Les emociones no son
buenas ni malas sino que hay que aprender a usarlas”
(Dr, Pablo
Fernández-Berrocal”.
Aquest és un taller que facilita
l'aprenentatge d'habilitats emocionals per augmentar el benestar
subjectiu i la salut i ofereix eines per identificar aquelles emocions tòxiques
que contaminen el nostre cos físic i mental. Es tracta de prendre consciència
dels efectes que tenen les
emocions negatives i positives en el cos/salut de les persones i entrenar-nos
per tal d'assolir un nivell de competència emocional que ens permeti gestionar
les emocions per tal d'obtenir millors resultats, tant a la vida privada com en
la laboral.
CONTINGUTS
Laboratori emocional:
- Conèixer els efectes de les emocions positives amb els sistema
cardiovascular, endocrí i el sistema immunològic.
- Potenciar la capacitat d'automotivar-se i motivar als demés.
- Adquirir recursos per generar emocions positives.
- Què li passa al cos i
on es manifesta el símptoma quan estic molt content/contenta, sentiment de
felicitat. Què li passa al cos
quan estic tranquil, tranquil·la?
METODOLOGIA
Dinàmica i participativa
- S'experimentarà els beneficis de la respiració natural, la força de
la visualització positiva; la relaxació i l'atenció plena (mindfullness) com a eines potenciadores del benestar.
DESTINATARIS
Totes aquelles persones que busquen un canvi en les seves actituds,
comportaments i emocions que els ajudin a millorar el seu benestar.
ESTRUCTURA
Curs en format taller on s’experimentarà la relació amb un mateix, amb
l'altre i amb la vida.
- 4 sessions: 2 hores un dia a la setmana durant 4 setmanes.
RECURSOS MATERIALS
Suport multimèdia: ordinador, projector, so, pisarra, folis i bolígraf
o llapis.
FORMADORA: Maria Àngels Castillo. Diplomada en infermeria i
Salut Pública. Dra en Antropologia Social i Cultural (URV-UB). Màster en
intel·ligència, Educació Emocional i Benestar (UB).
CALENDARI, HORARI I
LLOC DE REALITZACIÓ (A DETERMINAR)
Millorar l’autonomia personal per potenciar l’autoestima.
“No facis pels altres allò que ells poden fer per si mateixos” (Bragavad Gita)
“La tarea más importante en la vida de una persona es darse nacimiento a sí misma para llegar a ser aquella persona que potencialment ya es”. (Erich Fromm).
L'autoestima és un dels pilars importants de la personalitat, i la “vacuna” que ens enforteix davant les adversitats de la vida; esdevé una conseqüència natural del desenvolupament de l'autonomia personal. A l'educar per l'autonomia personal, estem contribuint a potenciar les capacitats pròpies i la confiança amb un mateix.
OBJECTIUS
Adquirir eines que ens ajudin a potencia l'autonomia personal i l'autoconcepte.
CONTINGUTS
-Treballar l'autoconeixement: Anàlisi de les fortaleses i debilitats d'un mateix amb l'objectiu de veure quines qualitats s'han de potenciar.
-Proporcionar eines per millorar les habilitats de comunicació.
-Proporcionar recursos per generar emocions positives.
Treballar la relació intrapersonal:
- Autocontrol emocional. És la capacitat de regular la manifestació d'una emoció i saber com modificar la reacció per que sigui apropiada per un mateix i pels demés. Afavoreix el benestar psicològic.
- Autoconeixement. És la capacitat de reconèixer i saber què ens passa i que sentim. Contribueixen a una bona salut física.
- Automotivació. És la capacitat per automotivar-se i motivar al demés. Afavoreix la motivació i el pensament positiu.
METODOLOGIA
Dinàmica i participativa. Lectures curtes. Vídeos. Rol playing. Dinàmica de grup. Projectes familiars.
ESTRUCTURA
Curs en format taller - Cada sessió s'estructura a partir dels objectius, - 4 sessions: 2 hores un dia a la setmana durant 4 setmanes.
“La tarea más importante en la vida de una persona es darse nacimiento a sí misma para llegar a ser aquella persona que potencialment ya es”. (Erich Fromm).
L'autoestima és un dels pilars importants de la personalitat, i la “vacuna” que ens enforteix davant les adversitats de la vida; esdevé una conseqüència natural del desenvolupament de l'autonomia personal. A l'educar per l'autonomia personal, estem contribuint a potenciar les capacitats pròpies i la confiança amb un mateix.
OBJECTIUS
Adquirir eines que ens ajudin a potencia l'autonomia personal i l'autoconcepte.
CONTINGUTS
-Treballar l'autoconeixement: Anàlisi de les fortaleses i debilitats d'un mateix amb l'objectiu de veure quines qualitats s'han de potenciar.
-Proporcionar eines per millorar les habilitats de comunicació.
-Proporcionar recursos per generar emocions positives.
Treballar la relació intrapersonal:
- Autocontrol emocional. És la capacitat de regular la manifestació d'una emoció i saber com modificar la reacció per que sigui apropiada per un mateix i pels demés. Afavoreix el benestar psicològic.
- Autoconeixement. És la capacitat de reconèixer i saber què ens passa i que sentim. Contribueixen a una bona salut física.
- Automotivació. És la capacitat per automotivar-se i motivar al demés. Afavoreix la motivació i el pensament positiu.
METODOLOGIA
Dinàmica i participativa. Lectures curtes. Vídeos. Rol playing. Dinàmica de grup. Projectes familiars.
ESTRUCTURA
Curs en format taller - Cada sessió s'estructura a partir dels objectius, - 4 sessions: 2 hores un dia a la setmana durant 4 setmanes.
Taller d'educació
emocional per a l'alumnat d'educació primària.
“ …debemos centrar
todos nuestros esfuerzos en la prevención, ofreciendo a los niños la
oportunidad de desarrollar las capacidades que les permitan afrontar la vida y
aumentar así la posibilidad de escapar de todos esos destinos infaustos” Goleman, (1995, 154)
Està demostrat que els bons hàbits apresos durant la infància actuen
com a factors protectors en l'edat adulta, de la mateixa manera de tenir una
actitud positiva davant la vida enforteix el sistema immunològic. També tenim
estudis que han evidenciat que alimentar l'autoestima és la millor vacuna per
prevenir l'exposició al risc. És per això que es planteja aquests tallers d'educació
emocional per a nens i nenes d'educacií primària, amb l'objectiu de
desenvolupar habilitats personals i socials com a eines que facilitin la
prevenció de conductes de risc infantil i juvenil. Educar l’intel · ligència
emocional des de la infància pot ser una via útil per a la prevenció de
conductes disruptives.
Estudis desenvolupats en les etapes d'Educació Primària i Secundària
sobre els efectes de l'educació i l'aprenentatge emocional i social (Social and
Emotional Learning (SEL)), i d'habilitats per a la vida (Skills for Life
(SFL)), confirmen una millora significativa de les habilitats socials i
emocionals dels nens i joves. A més, també redueixen els problemes de conducta
agressiva i promouen conductes positives, al mateix temps que milloren significativament
els resultats acadèmics. Aquests estudis posen de manifest l'eficàcia de
l'aprenentatge emocional i social, no només a l'escola sinó en totes les àrees
de la vida.
OBJECTIUS:
Desenvolupar competències emocionals com a eina facilitadora de prevenció de conductes
de risc en la infància i l'adolescència.
CONTINGUTS (annex 1)
1. Consciència emocional
2. Regulació emocional.
3. Autonomia emocional i autoconcepte.
4. Competència social
5. Competència per a la vida i el benestar.
METODOLOGIA
Dinàmica i participativa
DESTINATARIS
Nens i nenes de 6 a 12 anys
ESTRUCTURA
Curs en format taller - Cada sessió s'estructura a partir dels
objectius, de manera que cada un serà diferent en quan a contingut i pràctica.
- 6 sessions d'1:30 h dos dies a
la setmana durant 3 setmanes, o bé
- 6 sessions d'1:30h un dia a la
setmana durant 6 setmanes.
RECURSOS MATERIALS
Suport multimèdia: ordinador, projector, so, pisarra, folis o
“llibreta de les emocions” i bolígraf o llapis.
FORMADORA: Maria Àngels Castillo. Diplomada en infermeria i
Salut Pública. Dra en Antropologia Social i Cultural (URV-UB). Màster en
intel·ligència, Educació Emocional i Benestar (UB).
CALENDARI: Tallers que es poden impartir en horari escolar,
de tutoria o extraescolar
HORARI I LLOC DE REALITZACIÓ:
mateixa aula (a
sol·licitud de l'escola que ho demani) o extraescolar.
Annex 1
MODEL DE
COMPETÈNCIES EMOCIONALS i BENESTAR del GROP
(Bisquerra, R.; Pérez, N, 2007).
“Conjunt de coneixements,
capacitats, habilitats i actituds necessàries per prendre consciència,
comprendre, expressar i regular de forma apropiada els fenòmens emocionals (R.
Bisquerra (2009)).
Aquest model contempla cinc competències.
1.Consciència
emocional: Competència
personal bàsica que ajuda a prendre consciència de les pròpies emocions i les emocions dels
altres, identificar-les, familiaritzar-se amb un vocabulari emocional i
expressar-les a través de la comunicació verbal i no verbal. Afavoreix
el desenvolupament de l’empatia i la millora en les relacions intrapersonals i
interpersonals.
2.Regulació emocional: Competència
necessària per establir relacions socials, afavorir l’autoconeixement i regular
la impulsivitat. Suposa prendre consciència entre: emoció, cognició (raonament)
i comportament.
3.Autonomia emocional,
inclou l'autoestima: Conjunt de
característiques i elements que permeten fer una autogestió personal. És
aquella capacitat de pensar, de sentir i de prendre decisions per un
mateix (Bisquerra ).
4.Competència social: Capacitat per mantenir bones relacions amb altres
persones.
5.Competència per a la
vida i el benestar: capacitat per adoptar
comportaments adequats i responsables per organitzar la nostra vida de manera
sana i equilibrada, facilitant-nos experiències de benestar i satisfacció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada