LABORATORI D'HABILITATS PEL BENESTAR



EMOCIONS I SALUT.  Gestionar habilitats emocionals per guarí del benestar.

"El sofriment es fa bell quan les grans calamitats es suporten amb alegria, no per insensibilitat sinó gràcies a la grandesa de la ment" (Aristòtil). 


Les persones cada cop més hem de ser conscients que som el motor del nostre benestar, per tant, és una gran oportunitat prendre conciència de les habilitats personals, amb l'objectiu de desenvolupar i millorar el benestar propi (intrapersonal) i també el benestar de les persones que tenim al nostre voltant (interpersonal).

A QUI S'ADREÇA
Professionals de qualsevol àmbit (sanitat, educatiu, empresa... .)  Adolescents i joves. Famílies.  Persones grans.

OBJECTIUS
√ Potenciar les competències emocionals per que reverteixin positivament en la vida personal i laboral.
√ Comprendre la interacció contínua entre emoció, cognició i comportament.
√ Potenciar la capacitat d'automotivar-se i motivar als demés.
√ Percebre l'autonomia emocional com una eina de creixement i benestar.

 CONTINGUTS
1. Fisiologia de la resposta emocional.
2. Consciència emocional.
3. Regulació emocional.
4. Autonomia emocional i autoconcepte.
5. Competència emocional per a la vida i el benestar.

METODOLOGIA
Dinàmica i participativa.
-S'aprofundirà en la pràctica de la intel·ligència emocional, tant la intrapersonal (Autoreflexió. Autoavaluació. Reflexió. Capacitat per fixar-se objectius a curt i a llarg termini), com la interpersonal (Capacitat per relacionar-se. Capacitat per treballar en grup. Amistats. Lideratge), basat en el model de les Intel·ligències Múltiples (Gardner,1993).
- S'experimentarà els efectes de les emocions i la repercussió que poden tenir a nivell fisiològic i químic.

Resposta  emocional.
a) Neurofisiològica. És la resposta visceral, el cos sent i es manifesta d'una determinada manera: produeix una variació en la freqüència cardíaca, augmenta la sudoració, les palpitacions i la tensió arterial. També apareix rubor, sequedat a la boca i canvis en els neurotransmissors, secrecions hormonals, respiració i altres. Són respostes involuntàries, que no es poden controlar, però sí es poden modificar a través de tècniques com la respiració conscient i altres.

 b) Conductual. És una resposta des de l'expressió corporal -el cos expressa- és el canvi dels músculs de la postura corporal davant un impacte emocional, expressions facials (23 músculs en moviment), to de veu, volum i ritme.

c) Cognitiva. És la vivència subjectiva de l'emoció, és a dir, el sentiment que ens provoca l'emoció: tristesa, alegria, desesperació, ràbia, angoixa...). 
Cadascuna d'aquestes respostes predisposen a una determinada acció per part de la persona. Aquesta és una informació que ens brinda el cos i cal estar oberts a escoltar-la. Aquest prendre consciència del cos, és la clau per obrir la nostra ment i escoltar allò que sentim per tal de donar respostes a allò que ens passa. Aquest principi tan intim de les persones, és el que ens fa ser autònoms per prendre decisions adequades  i trobar mecanismes per potenciar el benestar.

- S'experimentarà els beneficis de la respiració natural, la força de la visualització positiva; la relaxació i l'atenció plena (mindfullness) com a eines potenciadores del benestar.

ESTRUCTURA
Curs en format taller - Cada sessió s'estructura a partir dels objectius, de manera que cada una serà diferent en quan a contingut i pràctica.
- 4 sessions: 2 hores un dia a la setmana durant 4 setmanes.

RECURSOS MATERIALS
Suport multimèdia: ordinador, projector, so, pisarra, folis i bolígraf o llapis.

FORMADORA: Maria Àngels Castillo. Diplomada en infermeria i Salut Pública. Dra en Antropologia Social i Cultural (URV-UB). Màster en intel·ligència, Educació Emocional i Benestar (UB).

CALENDARI, HORARI, PREU I LLOC DE REALITZACIÓ (A DETERMINAR)



GIMNÁSTICA EMOCIONAL: Alliberar-nos de les emocions tòxiques.


“Les emociones no son buenas ni malas sino que hay que aprender a usarlas”
(Dr, Pablo Fernández-Berrocal”.


Aquest és un taller que facilita  l'aprenentatge d'habilitats emocionals per augmentar el benestar subjectiu i la salut i ofereix eines per identificar aquelles emocions tòxiques que contaminen el nostre cos físic i mental. Es tracta de prendre consciència dels efectes  que tenen les emocions negatives i positives en el cos/salut de les persones i entrenar-nos per tal d'assolir un nivell de competència emocional que ens permeti gestionar les emocions per tal d'obtenir millors resultats, tant a la vida privada com en la laboral.


CONTINGUTS
Laboratori emocional:
- Conèixer els efectes de les emocions positives amb els sistema cardiovascular, endocrí i el sistema immunològic.
- Potenciar la capacitat d'automotivar-se i motivar als demés.
- Adquirir recursos per generar emocions positives.
- Què li passa al cos  i on es manifesta el símptoma quan estic molt content/contenta, sentiment de felicitat.  Què li passa al cos quan estic tranquil, tranquil·la?

METODOLOGIA
Dinàmica i participativa
- S'experimentarà els beneficis de la respiració natural, la força de la visualització positiva; la relaxació i l'atenció plena (mindfullness) com a eines potenciadores del benestar.

DESTINATARIS
Totes aquelles persones que busquen un canvi en les seves actituds, comportaments i emocions que els ajudin a millorar el seu benestar.

ESTRUCTURA
Curs en format taller on s’experimentarà la relació amb un mateix, amb l'altre i amb la vida.
- 4 sessions: 2 hores un dia a la setmana durant 4 setmanes.

RECURSOS MATERIALS
Suport multimèdia: ordinador, projector, so, pisarra, folis i bolígraf o llapis.

FORMADORA: Maria Àngels Castillo. Diplomada en infermeria i Salut Pública. Dra en Antropologia Social i Cultural (URV-UB). Màster en intel·ligència, Educació Emocional i Benestar (UB).

CALENDARI, HORARI I LLOC DE REALITZACIÓ (A DETERMINAR)


Millorar l’autonomia personal per potenciar l’autoestima.

“No facis pels altres allò que ells poden fer per si mateixos” (Bragavad Gita)

“La tarea más importante en la vida de una persona es darse nacimiento a sí misma para llegar a ser aquella persona que potencialment ya es”. (Erich Fromm).

L'autoestima és un dels pilars importants de la personalitat, i la “vacuna” que ens enforteix davant les adversitats de la vida; esdevé una conseqüència natural del desenvolupament de l'autonomia personal. A l'educar per l'autonomia personal, estem contribuint a potenciar les capacitats pròpies i la confiança amb un mateix.


OBJECTIUS
Adquirir eines que ens ajudin a potencia l'autonomia personal i l'autoconcepte.

CONTINGUTS
-Treballar l'autoconeixement: Anàlisi de les fortaleses i debilitats d'un mateix amb l'objectiu de veure quines qualitats s'han de potenciar.
-Proporcionar eines per millorar les habilitats de comunicació.
-Proporcionar recursos per generar emocions positives.


Treballar la relació intrapersonal:
- Autocontrol emocional. És la capacitat de regular la manifestació d'una emoció i saber com modificar la reacció per que sigui apropiada per un mateix i pels demés. Afavoreix el benestar psicològic.
-
Autoconeixement. És la capacitat de reconèixer i saber què ens passa i que sentim. Contribueixen a una bona salut física.
- Automotivació. És la capacitat per automotivar-se i motivar al demés. Afavoreix la motivació i el pensament positiu.

METODOLOGIA
Dinàmica i participativa. Lectures curtes. Vídeos. Rol playing. Dinàmica de grup. Projectes familiars.

ESTRUCTURA
Curs en format taller - Cada sessió s'estructura a partir dels objectius, - 4 sessions: 2 hores un dia a la setmana durant 4 setmanes. 






Taller d'educació emocional per a l'alumnat d'educació primària.

“ …debemos centrar todos nuestros esfuerzos en la prevención, ofreciendo a los niños la oportunidad de desarrollar las capacidades que les permitan afrontar la vida y aumentar así la posibilidad de escapar de todos esos destinos infaustos”   Goleman, (1995, 154)


Està demostrat que els bons hàbits apresos durant la infància actuen com a factors protectors en l'edat adulta, de la mateixa manera de tenir una actitud positiva davant la vida enforteix el sistema immunològic. També tenim estudis que han evidenciat que alimentar l'autoestima és la millor vacuna per prevenir l'exposició al risc. És per això que es planteja aquests tallers d'educació emocional per a nens i nenes d'educacií primària, amb l'objectiu de desenvolupar habilitats personals i socials com a eines que facilitin la prevenció de conductes de risc infantil i juvenil. Educar l’intel · ligència emocional des de la infància pot ser una via útil per a la prevenció de conductes disruptives.

Estudis desenvolupats en les etapes d'Educació Primària i Secundària sobre els efectes de l'educació i l'aprenentatge emocional i social (Social and Emotional Learning (SEL)), i d'habilitats per a la vida (Skills for Life (SFL)), confirmen una millora significativa de les habilitats socials i emocionals dels nens i joves. A més, també redueixen els problemes de conducta agressiva i promouen conductes positives, al mateix temps que milloren significativament els resultats acadèmics. Aquests estudis posen de manifest l'eficàcia de l'aprenentatge emocional i social, no només a l'escola sinó en totes les àrees de la vida.

OBJECTIUS:
Desenvolupar competències emocionals com a eina  facilitadora de prevenció de conductes de risc en la infància i l'adolescència.

CONTINGUTS (annex 1)
1. Consciència emocional
2. Regulació emocional.
3. Autonomia emocional i autoconcepte.
4. Competència social
5. Competència per a la vida i el benestar.

METODOLOGIA
Dinàmica i participativa

DESTINATARIS
Nens i nenes de 6 a 12 anys

ESTRUCTURA
Curs en format taller - Cada sessió s'estructura a partir dels objectius, de manera que cada un serà diferent en quan a contingut i pràctica.
- 6 sessions d'1:30 h dos dies a la setmana durant 3 setmanes, o bé
- 6 sessions d'1:30h un dia a la setmana durant 6 setmanes.

RECURSOS MATERIALS
Suport multimèdia: ordinador, projector, so, pisarra, folis o “llibreta de les emocions” i bolígraf o llapis.

FORMADORA: Maria Àngels Castillo. Diplomada en infermeria i Salut Pública. Dra en Antropologia Social i Cultural (URV-UB). Màster en intel·ligència, Educació Emocional i Benestar (UB).

CALENDARI: Tallers que es poden impartir en horari escolar, de tutoria o extraescolar

HORARI I LLOC DE REALITZACIÓ: mateixa aula (a sol·licitud de l'escola que ho demani) o extraescolar.

Annex 1
MODEL DE COMPETÈNCIES EMOCIONALS i BENESTAR del GROP (Bisquerra, R.; Pérez, N, 2007).
“Conjunt de coneixements, capacitats, habilitats i actituds necessàries per prendre consciència, comprendre, expressar i regular de forma apropiada els fenòmens emocionals (R. Bisquerra (2009)).
Aquest model contempla cinc competències.

1.Consciència emocional:  Competència personal bàsica que ajuda a prendre consciència de les pròpies emocions i les emocions dels altres, identificar-les, familiaritzar-se amb un vocabulari emocional i expressar-les a través de la comunicació verbal i no verbal.  Afavoreix el desenvolupament de l’empatia i la millora en les relacions intrapersonals i interpersonals.

2.Regulació emocional: Competència necessària per establir relacions socials, afavorir l’autoconeixement i regular la impulsivitat. Suposa prendre consciència entre: emoció, cognició (raonament) i comportament.

3.Autonomia emocional, inclou l'autoestima: Conjunt de característiques i elements que permeten fer una autogestió personal. És aquella capacitat de pensar, de sentir i de prendre decisions per un mateix  (Bisquerra ).

4.Competència social: Capacitat per mantenir bones relacions amb altres persones.

5.Competència per a la vida i el benestar: capacitat per adoptar comportaments adequats i responsables per organitzar la nostra vida de manera sana i equilibrada, facilitant-nos experiències de benestar i satisfacció.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada